minpolleochjag

Alla inlägg den 5 januari 2011

Av johanna - 5 januari 2011 21:09

nu kommer säkert folk tycka ja är dum i huvvet men då får dom tycka det för det här är Mina åsikter ingen annans! jag kommer inte försöka få er som inte tycker som jag att ändra er hoppas ni förstår det! för det här om bett om vad man inte ska ha osv verkar som ett ganska "hett" samtals ämne just nu och efter som ja inte kommer på nått annat att skriva om så tar ja upp det här!


Många "klagar" över folk som rider med pessoa bett ex. och att man inte ska ha sånt bett o blablabla och att det förstör hästarna osv, men om deras häst funkar på det ist för att dom ska rida på ett jätte snällt bett, rakt tex och måste dra jätte mycket i hästarna för att dom ska lyssna?! är det inte då bättre att lägga på ett skarpare bett o INTE behöva dra i sina hästar?

Jag har själv det "problemet" med min häst, jag har haft 2 delat bett hemma och 3delat bett på tävlingshuvudlaget men då jag har mrkt att han bara blir hetare och hetare ju mer jag tränar honom(han mpste tränas annars blir han hetare för det) och jag måste dra i han och sen hålla i honom stenhårt har nog inte suttit rakt en enda körtur på länge med den hästen och då blir det inget kul och speciellt inte med Kro´nos som jag vet kan bli dum speciellt när han sticker och då har ja noll kontroll så nu har vi satt på ett läderklätt entöms bett- ett bett med hävstångs effekt så nu när ja hade det sist orkade ja hålla i honom o han stack inte för mig, tycker ni inte att det är bättre att man har kontroll på sin häst med ett skarpare bett än att man flänger hit o dit på hoppbanan travbanan eller vart ni nu är med ett jätte snällt bett bara för att man är rädd för alla kommentarer " o kolla hon använder pessoa, vad elak hon är osv" skit i det funkar din häst på det rid med det! ta bara reda på fakta så du vet hur du ska änvända bettet på rätt sätt!

Detta är betten jag har skrivit om :


Pessoa bettet


 

Fakta om pessoa: 

Många tror att pessoabettet är ett hävstångsbett - vilket är felaktigt. Pessoabettet har förvisso skänklar men ett hävstångsbett används med kedja vilket gör att det ger en hävstångseffekt, mycket logiskt. Hos pessoabettet å andra sidan finns det inget som stoppar ryttaren från att dra "för mycket". Den enklaste lösningen på det borde väl vara då att sätta på en kedja, eller hur? Dock är det som så att en kedja på ett pessoabett inte ger rätt verkan utan kedjan hamnar fel i jämförelse med exempelvis ett Pelhambett. Detta skulle då leda till en felplacerad kedja som kommer att klämma och nypa den tunna huden hästen har där.

När du tar i tygeln sker detta: mundelen dras upp mot mungipan/tänderna, samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras nedåt. Alltså:

Det trycker i nacken genom att sidostyckena kommer att spännas och för att undkomma det kommer hästen att vilja sänka huvudet (i hästens nacke finns det otroligt mycket nerver). Om man jämför just den delen av bettets påverkan med ett vanligt tvådelat där sidostyckena istället slakar när du tar i bettet är skillnaden stor. Pessoabettet trycks även upp mot gomtaket och uppåt mot hästens tänder (då den vanligaste konstruktionen är tvådelad), vilket gör att hästen vill höja huvudet. Pessoabettet ger alltså dubbla signaler.




(jag har dock ett med en slags "bygel" eller vad man ska säga som gör att dom inte får det svårare att få ner huvudet och bettet dras inte uppåt)


  Entöms bett



Fakta om entömsbettet: Entömsbettet används för att kusken ska bli starkare och få mer kraft genom att bettringarna sitter längre ut från munnen. På detta sätt uppstår det lite hävstångseffekt. Anledningen till användandet av dessa bett är att många travhästar springer lite snett med huvudet så att kusken kan få det jobbigt att hålla i hästen. Ni som kört vet hur fort man blir trött som kusk ifall hästen tar i mer i den ena tömmen. Det är också vanligt att hästar som pullar eller är tungstyrda körs med de yttre ringarna på bägge sidor för att kusken ska få mera kraft i båda tömmar. Dessa bett kan även dessa se ut på lite olika sätt, antingen vanligt tvådelat eller rakt bett, läderklätt eller gummiklätt.( i mitt fall för att hästen är het)




jag vet att många inte tycker man ska sätta på skarpare bett utan att man ska försöka få hästen att lyssna o rida mkt dressyr o sånt  men om det inte funkar så kanske detta är enda lösningen?


jag har entömsbett på minn ponny men kommer byta till ett vanligt tvådelat men stoppa in ett käkbett som man bara sätter fast i tömmarna som gör att man blir starkare, ja nu tycker ni ja är djurplågare ja vet men vill ni veta en sak? jag kan faktiskt rida Kro´nos i bara grimmao grimskaft barbacka så han är INTE olydig. Hoppas ni inte blev allt för förbannade på mig nu ;)

Av johanna - 5 januari 2011 16:53

åkte skidor idag oxå :D hoppa lite mindre än i måndags för ja kände av mitt knä igår o nu är det nog ingen större idé att hoppa mer :( bhuu ja som ska till sälen med Åsa o Jesper v 10 el 11 :) får väl hålla mej mer på marken än i luften helt enkelt fram tills dess så ska vi nog se att det funkar att hoppa igen ;)


imorn står det hästkörning på schemat alla ska röra på fläsket haha sen måste vi hämta hösilaget oxå... tungt! bara att hugga i o jobba :P  


och förresten tror jag att ja ska ut o gräva min grav nu hoppa ner o gräva igen-begravas levande! står inte ut mer i det här hemmet!

Presentation


välkommen till min blogg!
Jag som driver bloggen heter Johanna och fyller 16 i sommar håller på med hästar->trav och ska börja på travgymnasiet wången till hösten. Här får du läsa om min fullspäckade liv där jag ska hinna med skola en egen häst och 3 pas

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards